Για μια εθνικά αξιοπρεπή λύση στο Σκοπιανό, χωρίς υποσημειώσεις και αστερίσκους» η οποία θα προσθέσει διπλωματικό κεφάλαιο στην Ελλάδα, κάνει λόγο στα «ΝΕΑ Σαββατοκύριακου» ο Νίκος Ανδρουλάκης. Ο ευρωβουλευτής σε συνέντευξή του αναφέρεται στα ελληνοτουρκικά, χαρακτηρίζοντας ενοχλητική την αφωνία της κ. Μογκερίνι όταν οι Τούρκοι μιλούν ξεκάθαρα για απαγωγές και υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα και η Ευρώπη θα πρέπει μετά τις τουρκικές εκλογές να βρίσκονται σε διπλωματική και πολιτική ετοιμότητα.

Τέλος, αναφερόμενος στην οικονομία και στο «αφήγημα» της καθαρής εξόδου ο κ. Ανδρουλάκης τονίζει: «Όσοι μιλούν για «καθαρή έξοδο» υπονοώντας ότι θα επιστρέψουμε στο πάρτι των αλόγιστων δημοσίων δαπανών πριν από την κρίση, θα διαψευστούν δυσάρεστα».

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη

Ποια πρέπει να είναι η απάντηση της Ελλάδας στις τουρκικές προκλήσεις;

Είναι πράγματι πρωτοφανές να διατυπώνονται επίσημα απειλές περί απαγωγής ατόμων που ήδη βρίσκονται ή ζητούν να βρεθούν σε καθεστώς διεθνούς προστασίας σε κράτος-μέλος της Ενωσης, πόσω μάλλον από τη στιγμή που η Τουρκία διατηρεί το καθεστώς χώρας υποψήφιας προς ένταξη. Η αφωνία της κυρίας Μογκερίνι και άλλων ευρωπαίων αξιωματούχων για το θέμα είναι κάτι παραπάνω από ενοχλητική αλλά και ενδεικτική της αμηχανίας απέναντι στα όσα συμβαίνουν στην Τουρκία. Την επομένη των εκλογών θα τεθεί σε ισχύ το νέο Σύνταγμα, το οποίο έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με τα ενταξιακά κριτήρια της Κοπεγχάγης. Κατά συνέπεια, τους επόμενους μήνες η ΕΕ θα χρειαστεί να λάβει σημαντικές αποφάσεις για την επόμενη μέρα των ευρωτουρκικών σχέσεων, γι’ αυτό πρέπει να βρισκόμαστε σε πολιτική και διπλωματική ετοιμότητα.

Γιατί είναι σημαντική η επίτευξη συμφωνίας για το όνομα της ΠΓΔΜ; Πώς διαχειρίζεται την κατάσταση η ελληνική κυβέρνηση;

Τα τελευταία χρόνια τα Δυτικά Βαλκάνια έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ενωσης με το Μαυροβούνιο και τη Σερβία να σημειώνουν σημαντική πρόοδο ως προς την ενταξιακή τους πορεία. Παρά τις συνέπειες της κρίσης, η Ελλάδα παραμένει και σήμερα η ισχυρότερη χώρα στην περιοχή των Βαλκανίων. Οφείλει να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο. Μία εθνικά αξιοπρεπής λύση του Ονοματολογικού, στη βάση των θέσεων που έχει καθορίσει εδώ και δεκαετίες η ελληνική πλευρά, χωρίς υποσημειώσεις και αστερίσκους, θα προσθέσει διπλωματικό κεφάλαιο στη χώρα μας και θα της επιτρέψει να αναλάβει διπλωματικές πρωτοβουλίες στην περιοχή με μεγαλύτερη αξιοπιστία.

Θα μπορούσαν οι προτάσεις Μακρόν για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση να αποτελέσουν τον κύριο στόχο της ΕΕ τα επόμενα χρόνια;

Η Ευρώπη αντιμετωπίζει σήμερα πολλαπλές προκλήσεις. Οι αξίες και οι αρχές στις οποίες εδράζεται η Ενωση – οι οποίες είναι κοινές με τη σοσιαλδημοκρατία – αμφισβητούνται έντονα από τις δυνάμεις της συντήρησης και του λαϊκισμού σε πολλά κράτη-μέλη. Οι προτάσεις Μακρόν αποτελούν μια καλή βάση συζήτησης, δεν είναι όμως όσο τολμηρές χρειάζεται. Το διακρατικό μοντέλο αποδείχθηκε αναποτελεσματικό και αντιδημοκρατικό. Είναι απαραίτητο ο ESM να μετασχηματισθεί σε ένα Ευρωπαϊκό Νομισματικό Ταμείο, το οποίο όμως θα λογοδοτεί και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Πρέπει η ευρωζώνη να έχει τον δικό της προϋπολογισμό ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές κρίσεις. Μόνο η εμβάθυνση της Ενωσης με τη μορφή της πολιτικής ενοποίησης είναι ικανή να αναχαιτίσει τις απειλές του σήμερα και του αύριο. Είναι θέμα επιβίωσης.

Υπάρχει «καθαρή έξοδος» για την Ελλάδα ή πρόκειται απλώς για αφήγημα του Αλέξη Τσίπρα;

Η χώρα οφείλει να επιλέξει τον «φθηνότερο» τρόπο να επιστρέψει στις αγορές κι όχι τον τρόπο που εξυπηρετεί καλύτερα το πολιτικό αφήγημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Η δημοσιονομική πολιτική δεν μπορεί να χαράζεται κοιτώντας το εκλογικό καλαντάρι αλλά με βάση τις ανάγκες και της προτεραιότητες ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης. Με τη νέα κυβέρνηση στην Ιταλία να προκαλεί ήδη νευρικότητα στις χρηματοπιστωτικές αγορές, κάθε επόμενο βήμα της Ελλάδας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό και μετρημένο. Κατά συνέπεια, όσοι μιλούν για «καθαρή έξοδο» υπονοώντας ότι θα επιστρέψουμε στο πάρτι των αλόγιστων δημοσίων δαπανών πριν από την κρίση, θα διαψευστούν δυσάρεστα.

Πώς κρίνετε τη μέχρι τώρα πορεία του Κινήματος Αλλαγής;

Προχωράμε με γοργά βήματα στην οργανωτική συγκρότηση του νέου φορέα ώστε να είμαστε έτοιμοι για τις εκλογές ανεξάρτητα από την ημερομηνία διεξαγωγής τους. Η αγωνία μου είναι να τιμήσουμε τους 212.000 πολίτες που συμμετείχαν στις εκλογές του Νοεμβρίου, δίνοντάς μας ελπίδα με την παρουσία τους. Δεν πρέπει να τους απογοητεύσουμε αλλά, αντίθετα, να τους καταστήσουμε πρεσβευτές της παράταξης σε όλη την Ελλάδα ώστε να εξασφαλίσουμε ότι το σύνολο θα αποδειχθεί ισχυρότερο από τα μέρη που το απαρτίζουν.

Κάποιοι εκ των συμμάχων έθεσαν εμμέσως θέμα «πασοκοποίησης», ζητώντας περισσότερη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Συμφωνείτε μαζί τους;

Αν ο φορέας ήταν ενιαίος όπως είχα προτείνει από τον Νοέμβριο δεν θα υπήρχε σήμερα αυτή η συζήτηση. Η δημοκρατική θεσμική συγκρότηση του κόμματος θα εγγυόταν την ενιαία στρατηγική.

Έχει ήδη αρχίσει η αντιπυρική περίοδος. Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια για την αναθεώρηση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας, που ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Στρασβούργο;

Μέχρι τώρα, ο μηχανισμός λειτουργούσε βάσει των εθελοντικών προσφορών που έκαναν τα κράτη-μέλη. Όμως σε πολλές περιπτώσεις δασικών πυρκαγιών το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε αναποτελεσματικό, καθώς καμία χώρα δεν μπορούσε να στείλει βοήθεια. Για τον λόγο αυτόν, την προηγούμενη εβδομάδα ψηφίσαμε την ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας. Η έκθεση στην οποία ήμουν εισηγητής για τη Σοσιαλιστική Ομάδα προβλέπει δημιουργία μιας ευρωπαϊκής δεξαμενής δυνατοτήτων, η οποία θα επεμβαίνει όταν και όποτε τη χρειάζονται οι εθνικές Αρχές. Θα μπορεί να αγοράσει εναέρια πυροσβεστικά μέσα, όπως Καναντέρ ή πυροσβεστικά ελικόπτερα, τα οποία είναι απαραίτητα για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών στις χώρες της Νότιας Ευρώπης και στην Ελλάδα.